دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۹:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه 14 مرداد طی اظهاراتی در مراسم آغاز ساخت تونل زیرزمینی راه آهن تهران - تبریز در مناطق 17 و 18 تهران، از توسعه شبکه ریلی درون شهری و بین شهری حمایت کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، رئیس جمهور گفت: وزارت راه و ترابری باید طرح جامع حمل و نقل ریلی کشور را در هیات دولت به تصویب برساند تا ببینیم در چه جاهایی و با چه اولویت‌هایی چگونه برنامه زمانبندی ده ساله را تدوین کنیم.

 آقای محمود احمدی نژاد افزود: باید برای ساخت راه‌های ریلی کشور از همه ظرفیت‌های داخلی و خارجی استفاده کنیم و همینجا اعلام می‌کنم دولت از طرح‌های ریلی چه درون شهری و چه برون شهری با قاطعیت حمایت می‌کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی و به ویژه در ده سال اخیر اجرای طرح‌های ریلی کشور سرعت خوبی گرفته است تصریح کرد: با این همه باید در این زمینه با دقت و سرعت بیشتری به پیش رفت چرا که اگر نگوییم شبکه ریلی برای کشور ما جزو واجبات است حتما باید بگوییم جزو ضروریات قطعی است و باید به آن توجه ویژه شود.

احمدی نژاد به تصویب لایحه دولت در مجلس شورای اسلامی در خصوص حمل و نقل ریلی اشاره کرد و گفت: بعد از تصویب این لایحه داریم گام اول را بر می‌داریم گرچه باید بر اساس اصل لایحه، 6 هزار میلیارد ریال برای حمل و نقل ریلی در نظر گرفته می‌شد که به یک چهارم تقلیل یافت اما همین مقدار برای سال اول قابل توجه است و باید قدر آن را دانست.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید هر ساله بین 1000 تا 1200 کیلومتر راه آهن در کشور ساخته شود، افزود: باید ده سال راه آهن بسازیم تا همه شهرهای بالای صد هزار نفر جمعیت کشور به شبکه ریلی متصل شوند به همین علت به هیچ وجه نباید فرصت را از دست داد.

احمدی نژاد به بیش از دو و نیم میلیون سفر بین شهری در تهران و اطراف تهران در طول شبانه روز که اکثرا در مسیر جاده‌ای صورت می‌گیرد اشاره کرد و افزود: باید به سرعت شبکه ریلی درون شهری و اطراف شهری مثل تهران- قم ؛ تهران -اسلامشهر ؛ تهران - کرج و تهران - هشتگرد را گسترش دهیم و به آن توجه ویژه داشته باشیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه در تهران روزانه سیزده و نیم میلیون سفر درون شهری انجام می‌شود گفت: دیروز با وزیر نفت صحبت می‌کردیم که گفت رکورد مصرف بنزین در تهران با مصرف پانزده میلیون لیتر در روز شکسته شد که این مقدار بسیار قابل توجهی است.

وی افزود: اگر قیمت بنزین را قیمت خلیج فارس که حداقل 800 تا 900 تومان است در نظر بگیریم و این مصرف روزانه را داشته باشیم، روزانه 10 تا 12 میلیارد تومان فقط مصرف بنزین تهران است که سالیانه چهار هزار میلیارد تومان خواهد شد و ما با ا ین مبلغ می توانیم در مدت سه سال خطوط ریلی را تکمیل کنیم.

احمدی نژاد به احداث خطوط ریلی هوایی در تهران اشاره کرد و گفت‌:‌ اگر دوستان همراهی می‌کردند و قطار هوایی را راه می‌انداختند مردم امروز راحت تر بودند اما به هر حال به همین حمل و نقل ریلی باید توجه ویژه کرد تا مشکلات مردم به حداقل برسد و با آرامش خاطر سفر کنند.

رئیس جمهور به مشکل مردم مناطق 17 و 18 در 39 سال گذشته اشاره کرد و افزود: در زمان شهرداری بعد از سه، چهار ماه که از آغاز کار من می‌گذشت به ا ین منطقه سری زدم و مردم منطقه به اتفاق می‌گفتند اگر هیچ کاری نمی‌کنید فقط این کار را برای ما انجام دهید و ما را از بن بست دو خط ریل بیرون بیاورید، چون 35 سال است که ما چنین مشکلی داریم البته آنها آن موقع می گفتند 35 سال که اکنون شده 39 سال.

احمدی نژاد با اشاره به برخی اختلاف نظرها در زمینه اجرای این طرح گفت: اجرای این طرح به آرزویی برای من تبدیل شده بود و در دولت هم پیگیری های زیادی در این خصوص انجام دادیم و الان می‌بینید که این کار آغاز شده است.

رئیس جمهور برخی حرف‌های مخالفان اجرای این طرح را درست خواند و افزود: برخی از این حرف‌ها درست بود چرا که آنها می گفتند این طرح بسیار پیچیده است و سختی‌های اجرایی فراوانی دارد، اما آیا نباید طرح‌های سخت را اجرا کرد؟ به نظر من ارزش کار به سختی آن است.

وی به سختی‌های زمان اجرای طرح اشاره و تصریح کرد:‌ در زمانی که طرح اجرا می‌شود مقداری سختی‌های مردم بیشتر می‌شود اما باید با همت دوستان و مدیریت دقیق، کار در زودترین زمان ممکن به نتیجه برسد و همه مسئولان از مسئولان دولتی گرفته تا مسئولان شهرداری تهران، همه دست به دست هم دهیم تا مردم طعم شیرین خدمت را حس کنند.

پیش از سخنان رئیس جمهور، دست اندرکاران اجرای این طرح، از فعالیت‌های خود در این باره گزارش دادند.

کد خبر 59713

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز